Sökresultat för Hillevi Ganetz...
Rensa filter?
Att handla eller shoppa är inte bara att betala pengar i utväxling mot en vara, utan också en form av kommunikation. Människor köper och använder varor i samspel med varandra och för att skapa kommunikation.
Hela samhället och vardagslivet genomsyras alltmer av medier, och därför är konsumtionen av varor alltmer en…
Från 1800-talets salongskultur till 2000-talets bloggkultur, från 1600-talets ikonografiska jungfrukult till dekonstruerade subjektskategorier i nutida konst, från kvinnligt till queert rör sig dessa tjugoen essäer, som fångar genusforskningen i dess fulla bredd.
Bland bidragen möter oss den manlige losern i samtida…
Pink eller Beyoncé? Petter eller Linda Bengtzing? Ett gäng tonårstjejer diskuterar musik och musiksmak. Vissa artister är OK att lyssna på, andra håller man helst tyst om. Varför kan man inte säga att man lyssnar på dansbandsmusik?
En snygg kvinnlig dj i en åtsittande t-shirt får en klapp i baken på väg upp i båset.…
Kategorier: Genusvetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
Medieforskaren Hillevi Ganetz har tittat på 67 avsnitt av talang-realityn Fame Factory som skildrar sjutton ungdomars väg till att bli artister. Hon hittade en TV-genre som idag toppar listorna över de mest sedda TV-programmen men som ingen forskning kritiskt analyserar. Hon påträffade många framställningarav killar i…
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
Naturmagasin har funnits i svensk TV sedan början av 1960-talet. Vid ett första påseende skildrar de svensk natur, men i själva verket iscensätter de högst mänskliga föreställningar om vad natur är, sådant som är naturlikt. Därför är naturmagasinen, från 1960-talets Korsnäsgården till dagens Mitt i naturen, en…
Kategorier: Informationsteknik Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap Samhälle och samhällsvetenskap Tvärvetenskap
Kampen mot sexuella trakasserier och våld mot kvinnor har alltid varit en central fråga för kvinnorörelsen. Denna rapport går djupare in i förutsättningen för denna kamp inom två olika branscher – byggbranschen och de gröna näringarna – och försöker förstå vilka specifika omständigheter och förutsättningar inom varje…